skip to content
Zachshirow زکریا شیرمحمدلیزکریا شیرمحمدلی (Zachshirow)

افزونه auto note mover در ابسیدین

/ خواندن 4 دقیقه

آخرین ویرایش:
افزونه auto note mover در ابسیدین

در این پست بهتون یاد میدم که چجوری از افزونه auto note mover برای داشتن یک خزانه یادداشت های تمیز و مرتب استفاده کنید.

افزونه auto note mover به صورت خودکار طبق قوانینی که وضع می کنید یادداشت هاتون رو توی پوشه های مختلف مرتب می کنه.

من از این افزونه خیلی استفاده خوبی می کنم. این درسته که وقتی میخواید از نرم افزار ابسیدین استفاده کنید نیازی نیست که حتی فایل هاتون داخل پوشه های مختلف باشه. اما اگه دوست داشته باشید که پوشه داشته باشید، باید این کار رو هم به عهده بگیرید که فایل ها توی پوشه درستشون قرار بگیرند. گاهی اوقات اما این کار ممکنه براتون خسته کننده بشه و یا فراموش کنید. این هم به یک خزانه فایل های به هم ریخته ختم میشه که نمیتونید درست به اطلاعاتتون دسترسی پیدا کنید.

افزونه auto note mover این مشکل رو برای شما حل می کنه. این افزونه یادداشت ها رو طبق قوانینی که توی تنظیمات تعیین می کنید به پوشه های معینی انتقال میده.

توی این مقاله بهتون در مورد اینکه چجوری از افزونه auto note mover برای مرتب نگه داشتن خزانه ابسیدین ام استفاده می کنم بگم.

قبل از این که شروع کنیم می تونید این افزونه رو با رفتن به قسمت افزونه های تنظیمات ابسیدین و جستجوی auto note mover و یا با استفاده از لینک زیر نصب کنید.

https://publish.obsidian.md/hub/02+-+Community+Expansions/02.05+All+Community+Expansions/Plugins/auto-note-mover

افزونه auto note mover چطوری کار می کنه؟

افزونه auto note mover بر اساس قوانینی که شما توی تنظیمات تعیین می کنید، یادداشت هاتون رو به پوشه های مختلف منتقل می کنه.

بعد از این که این افزونه رو نصب کردید به تنظیمات اون برید. با همچین صفحه ای در تنظیمات مواجه خواهید شد:

obsidian-autonotemover01.png

با همدیگه قسمت های مختلف تنظیمات رو بررسی می کنیم. اول این که توی قسمت Trigger گزینه Automatic رو فعال کنید. اینطوری هر وقت که قوانینی که گفتید درست بودند خود افزونه اتوماتیک یادداشت هاتون رو به پوشه انتخاب شده منتقل می کنه.

تو قسمت بعدی نوشته که از Regular Expression ها برای چک کردن تگ ها استفاده بشه. این رو همینجوری غیرفعال بگذاریدش.

توی قسمت بعدی که نوشته Add new rule می تونید قانون انتقال فایل جدید تعیین کنید. اینجا برای هر قانون سه تا فیلد داریم که با دوتای اولیش کارمون راه میوفته.

توی فیلد سمت چپی اول باید پوشه ای که می خواید یادداشت هاتون بهش انتقال پیدا کنند رو انتخاب می کنید. مثلا توی تصویر نوشته پوشه “Fleeting Notes”.

سپس توی فیلد وسطی باید یه تگ رو بنویسید. هر یادداشتی که این تگ داخلش به کار رفته باشه به پوشه ای که تعیین شده منتقل میشه. مثلا برای این فیلد تگ #lnote نوشته شده. حواستون باشه که وقتی می خواید تگ رو مشخص کنید قبلش یدونه علامت هشتگ # هم بگذارید.

توی صفحه تنظیمات که پایین تر بیاید یه قسمت مهم دیگه هست که باید تنظیمش کنید. اینجا باید مشخص کنید که قوانینی که معین کردید روی چه پوشه هایی در خزانه تون نباید اثری داشته باشند. حتما پوشه Templates یا قالب هاتون رو اینجا اضافه کنید. چون توی قالب هاتون شاید یه سری تگ هایی که قوانین روشون تاثیر داره باشه. اینطوری فایل های قالب هاتون از پوشه templates انتقال داده نمی شوند.

obsidian-autonotemover02.png

یه نکته ای هم هست که ممکنه به کارتون بیاد. اگه میخواید که یک فایل خاصی با این افزونه جاش تغییر نکنه می تونید از فیلد “AutoNoteMover: disable” توی frontmatter یادداشتتون استفاده کنید.

همینطور شما می تونید تگ هاتون رو یا توی متن فایلتون بذارید یا توی. در هر صورتی کار می کنه.

اگه براتون سوال هست که frontmatter چیه و چجوری ازش میشه استفاده کرد میتونید این مقاله رو بخونید: frontmatter در ابسیدین و نحوه استفاده از اون

من چطوری از این افزونه استفاده می کنم؟

در خصوص خزانه ابسیدین من میتونم بگم که از تگ ها برای مرتب کردن یادداشت هام توی پوشه ها استفاده می کنم. تنظیماتش رو فقط یک بار درست می کنم و بعدش کلا میسپارمش دست auto note mover. داشتن یه ساختار پوشه خوب میتونه خیلی بهتون کمک کنه. اینطوری استفاده از این افزونه هم براتون راحت میشه.

شاید براتون جالب باشه که بدونید ساختار پوشه های من در نرم افزار ابسیدین این شکلی هستش.

همینطور این ها قوانینی هستند که توی خزانه ابسیدین ام برای افزونه auto note mover ایجاد کرده ام:

obsidian-autonotemover03.png

پشت‌وند‌ها

اطلاع از انتشار آخرین مقالات

برای اینکه از انتشار آخرین مقالات در وبسایت من آگاه شوید می توانید در کانال تلگرامی من عضو شوید.

کانال تلگرامی من